INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w Gimnazjum – INTERBLOK
Uczniowie w programie
W ramach programu INTERBLOK uczniowie zaraz po swoich lekcjach odbywają 90 minutowe zajęcia badawcze z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych tzw. bloki. Program INTERBLOK realizowany jest w trzech kolejnych latach, przy czym w roku pierwszym uczniowie wykonują eksperymenty naukowe wg przygotowanych instrukcji. W roku drugim, uczniowie otrzymują do rozwiązania problemy badawcze, sami dobierają metodę rozwiązania problemu i ją realizują. Natomiast w trzecim roku, uczniowie stają się konstruktorami i projektują oraz budują prototypy urządzeń spełniające określone normy. W ramach programu uczniowie uczą się także przedsiębiorczości, kalkulują koszty pomocy naukowych oraz rozliczają osobogodziny pracy. Za każdym razem poddają zajęcia ewaluacji.
W pierwszym roku realizacji programu proponujemy uczniom klas I zajęcia o następującej tematyce:
- Jak wykonać mapę hipsometryczną?
- Waga Leonardo da Vinci.
- Życie w kropli wody.
- Jakiem substancje przewodzą prąd elektryczny?
- Doświadczalne sprawdzanie jednorodności budowy różnych materiałów.
- Tajemnice ukryte w sklejonym pasku papieru.
- Błona z mydlin.
- Kuchnia od kuchni – zabawy ze skrobią.
- Badanie odczynu różnych substancji za pomocą wskaźników kwasowo – zasadowych
- Otrzymywanie wskaźników kwasowo zasadowych. Fenoloftaleina jako atrament sympatyczny.
- Oddychanie
- Porównanie gęstości kości ptaka i ssaka.
- Co kryje twierdzenie Pitagorasa?
- Projektowanie puzzli.
- Jakie geny – takie dziecko.
- Wytrącanie osadów nierozpuszczalnych soli.
- Jak przeciąć płomień?
- Wykrywanie cukrów. Hydroliza sacharozy oraz skrobi.
- Jak wyznaczyć kierunek północny?
Jako urozmaicenie zajęć zaplanowano wycieczki badawczo - naukowe do planetarium, do oczyszczalni ścieków, na wystawy interakcyjne i wykłady min. na Uniwersytecie Śląskim,
Uczniowie realizując eksperymenty korzystają z ogólnodostępnych materiałów i przyborów szkolnych, często wykorzystując odpady plastikowe takie jak kubeczki po jogurtach, druciki, gumki recepturki, patyczki i wiele innych.
Program INTERBLOK stanowi narzędzie do rozbudzania zainteresowań uczniów metodami angażującymi w zakresie nauk matematyczno – przyrodniczych i technicznych.
Uświadamia uczniom interdyscyplinarność dzisiejszej nauki i techniki.
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w Gimnazjum – INTERBLOK
Uczniowie w programie
W ramach programu INTERBLOK uczniowie zaraz po swoich lekcjach odbywają 90 minutowe zajęcia badawcze z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych tzw. bloki. Program INTERBLOK realizowany jest w trzech kolejnych latach, przy czym w roku pierwszym uczniowie wykonują eksperymenty naukowe wg przygotowanych instrukcji. W roku drugim, uczniowie otrzymują do rozwiązania problemy badawcze, sami dobierają metodę rozwiązania problemu i ją realizują. Natomiast w trzecim roku, uczniowie stają się konstruktorami i projektują oraz budują prototypy urządzeń spełniające określone normy. W ramach programu uczniowie uczą się także przedsiębiorczości, kalkulują koszty pomocy naukowych oraz rozliczają osobogodziny pracy. Za każdym razem poddają zajęcia ewaluacji.
W pierwszym roku realizacji programu proponujemy uczniom klas I zajęcia o następującej tematyce:
-
Jak wykonać mapę hipsometryczną?
-
Waga Leonardo da Vinci.
-
Życie w kropli wody.
-
Jakiem substancje przewodzą prąd elektryczny?
-
Doświadczalne sprawdzanie jednorodności budowy różnych materiałów.
-
Tajemnice ukryte w sklejonym pasku papieru.
-
Błona z mydlin.
-
Kuchnia od kuchni – zabawy ze skrobią.
-
Badanie odczynu różnych substancji za pomocą wskaźników kwasowo – zasadowych
-
Otrzymywanie wskaźników kwasowo zasadowych. Fenoloftaleina jako atrament sympatyczny.
-
Oddychanie
-
Porównanie gęstości kości ptaka i ssaka.
-
Co kryje twierdzenie Pitagorasa?
-
Projektowanie puzzli.
-
Jakie geny – takie dziecko.
-
Wytrącanie osadów nierozpuszczalnych soli.
-
Jak przeciąć płomień?
-
Wykrywanie cukrów. Hydroliza sacharozy oraz skrobi.
-
Jak wyznaczyć kierunek północny?
Jako urozmaicenie zajęć zaplanowano wycieczki badawczo - naukowe do planetarium, do oczyszczalni ścieków, na wystawy interakcyjne i wykłady min. na Uniwersytecie Śląskim,
Uczniowie realizując eksperymenty korzystają z ogólnodostępnych materiałów i przyborów szkolnych, często wykorzystując odpady plastikowe takie jak kubeczki po jogurtach, druciki, gumki recepturki, patyczki i wiele innych.
Program INTERBLOK stanowi narzędzie do rozbudzania zainteresowań uczniów metodami angażującymi w zakresie nauk matematyczno – przyrodniczych i technicznych.
Uświadamia uczniom interdyscyplinarność dzisiejszej nauki i techniki.
Zapraszamy do galerii zdjęć dokumentujących dokonania uczniów.